Möt några av våra medarbetare på BM System

  • Man Dan, Systemutvecklare

    Berätta om din bakgrund och erfarenhet inom systemutveckling?  

    I grunden är jag utbildad gymnasielärare i samhällskunskap och geografi och arbetade som det i några år. Sen kände jag att jag ville testa att jobba med nåt annat, utanför skolans värld. Detta var nästan 10 år sen. Jag läste att det fanns en efterfrågan på personer som kunde programmera, men då visste jag inte vad programmering var. Dock lät det kul och som något som skulle kunna passa mig som person; jag har alltid gillat att jobba fokuserat och målinriktat med uppgifter. Jag testade först att programmera på en hemsida som heter Codecademy där man kan gå korta nybörjarkurser gratis. Sen pluggade jag en introkurs i Java och efter det sökte jag till kandidatprogrammet i datavetenskap på Uppsala universitet, som gav en bra grund för att jobba som systemutvecklare. På BM System hamnade jag när jag sökte jobb efter examen – en kursare från programmet jobbade här och trivdes, så då sökte även jag.   

    Hur trivs du på BM System?  

    Jag trivs jättebra. Framför allt gillar jag att vi äger och utvecklar våra egna produkter; för mig som utvecklare känns det bra att få en kontinuitet genom att jobba långsiktigt med ett system och förbättra det. Dessutom utvecklas och tillkommer nya komponenter i våra system, vilket gör att man kan få variation i vilka uppgifter och programmeringsspråk man tar sig an.  

    BM utvecklar system som används inom områden som exempelvis vägunderhåll, sjukhuslogistik etc – jag jobbar i teamet som utvecklar FetchPlanner som är ett system för renhållning som används av kommuner och entreprenörer både i Sverige och utomlands. För mig känns det väldigt bra och meningsfullt att få jobba på ett företag som utvecklar produkter som används i samhällsviktiga verksamheter och det gör nog att jag trivs extra bra. 

    Hur skulle du beskriva BM?  

    Icke-hierarkiskt och familjärt. Det är korta beslutsvägar här och det gör att det känns lätt att påverka. Om jag har en synpunkt på hur vi kan förbättra våra rutiner eller liknande så blir jag alltid lyssnad på. Likaså om det är någon speciell typ av uppgifter som jag önskar jobba med. Det är väldigt trevlig stämning här, och vi har en jättebra trivselgrupp som anordnar roliga aktiviteter för oss anställda.  

    Hur ser en vanlig dag ut för dig?  

    Vi börjar dagen med ett Teamsmöte med kundsupporten och utvecklare där alla berättar vad de ska jobba med idag. Sen sitter jag med mina uppgifter som till 90% handlar om att utveckla någon ny funktionalitet i vår webbklient som kunderna eller produktchefen har beställt. Det kan också handla om underhållsutveckling, dvs att strukturera upp befintlig kod på ett smartare sätt. Ibland är man också third line, vilket innebär att man är den som supporten lämnar över kundärenden till: det kan handla om buggar som ska lösas eller förändringar i kunders databaser som ska göras.   

    Vad tycker du är roligast med ditt jobb?  

    Det är nog när man löser nåt knivigt problem som man suttit med ett tag, antingen själv, men allra helst med nån annan. Aha-känslan man får då är härlig. Och omvänt, när man kan hjälpa nån annan att se lösningen på ett problem.  

Möt oss

William, Supporttekniker